Posts Tagged ‘Breastfeeding’

KOLOSTRUM – MENJAWAB PERSOALAN ISU TIADA SUSU DIAWAL KELAHIRAN

Salam,

Tentunya sekarang anda sedang bersama keluarga dan sedang bersantai ataupun sudah mahu melelapkan mata. Saya pula sedang mengambil kesempatan di masa yang terluang ini, selepas anak-anak dah tidur untuk menulis artikel pendek berkaitan kolostrum. Artikel ini juga saya letakkan di  Ratuhati.com.

Saya terpanggil untuk menulis artikel ini kerana terlalu ramai ibu yang mengadu dan terus mengadu mengenai masalah tiada susu di hari-hari pertama kelahiran bayi mereka dan juga bagi menjawab soalan seorang ibu baru yang mengadu susunya tidak keluar di Ratuhati.com. Diharap selepas ini, segala persoalan anda akan terjawab dengan adanya sedikit penerangan pendek daripada saya melalui artikel ini.

Untuk makluman, di awal-awal kelahiran hanya sedikit susu yang agak likat dan pekat serta berwarna kuning yang juga dikenali sebagai kolostrum yang akan keluar.

Kolostrum ini hanya akan keluar dalam kuantiti yang sedikit namun ianya cukup bagi memenuhi keperluan bayi yang baru lahir dalam 24 jam.

Baby hanya memerlukan 60ml -100ml dalam tempoh 24 jam ini. Purata pengambilan kolostrum dalam tempoh 24 jam adalah hanya 37ml. Sangat sedikit jumlahnya namun ianya merupakan jumlah yang sangat sesuai dengan keadaan saiz perut bayi dan juga ketidakmatangan organ dalaman bayi seperti usus dan buah pinggang. Kandungan susu ibu ini akan bertambah dalam tempoh 36 jam yang berikutnya dan akan terus bertambah seiring dengan keperluan bayi.

Sebagai makluman, perut bayi yang baru lahir adalah sangat kecil dan contoh terdekat yang boleh dijadikan panduan untuk saiz perut bayi baru lahir  ialah ianya hanya sebesar kacang.

Kolostrum ini akan keluar pada hari pertama – ketiga kelahiran dan ianya mempunyai pelbagai khasiat untuk bayi. Ia juga membantu bayi menghasilkan antibodinya sendiri. Bagaimana pulak boleh hasilkan antibodi? Kerana didalam kolostrum ada protein yang dikenali sebagai SIgA dan SIgA ini berfungsi sebagai antibodi dan hanya terdapat di dalam susu ibu sahaja.

Selain itu, kolostrum mengandungi 67 kalori bagi setiap 90 ml kolostrum. Kandungan kalori ini amat diperlukan oleh bayi bagi membantu pertumbuhan bayi.

Kesimpulannya, kolostrum di ibaratkan sebagai suntikan imunisasi pertama yang diperolehi oleh bayi sebaik sahaja dilahirkan dan mengandungi antibodi dan   sel – sel hidup yang mampu menyelamatkan bayi sebelum diberikan imunisasi formal. Selain SIgA, ianya juga mengandungi Lactoferin, Lactalbumin, Glycoprotein, Cytokines dll) yang membantu melawan virus, bakteria, jaundis, alergi dan toksin.

Oleh kerana susu ibu ini senang diserap dan senang juga dihadamkan, maka bayi akan cepat merasa lapar semula. Oleh itu susukanlah bayi anda dengan kerap (8 – 12 kali /24 jam) dan pastikan bayi anda mendapat susu awal dan juga susu akhir. Namun begitu, adalah diingatkan bahawa tangisan bayi yang baru lahir adalah tidak membawa makna yang bayi anda lapar. Ianya mungkin kerana lampin basah, sakit perut, mahu tidur ataupun kerana bayi inginkan ibunya memeluk dia kerana bayi yang baru lahir berasa selamat dan sangat tenang bila mendengar degupan jantung ibu. Ini kerana sudah 9 bulan lama bayi anda mendengar degupan jantung anda dan bagi mereka, degupan jantung anda adalah irama yang sangat merdu dan indah.

Stimulasi kepada breast ataupun bahasa mudahnya rangsangan kepada payudara dan penyusuan yang kerap dengan pengosongan susu ibu yang baik, akan membantu pengeluaran susu peralihan dan susu matang serta akan menjamin kejayaan anda dalam usaha untuk menyusukan bayi anda dengan susu ibu secara esklusif (tanpa makanan dan minuman tambahan).

Kolostrum ini juga akan dapat membantu bayi anda mengelurakan mekonium (tahi pertama bayi) yang berwarna hitam dan dapat membantu mengurangkan risiko menghidapi jaundis/penyakit kuning (Sila rujuk artikel saya yang terdahulu berkaitan Jaundis dan Penyusuan Susu Ibu).

Sekiranya anda memerlukan sokongan dan panduan berkenaan susu ibu, anda boleh menghubungi saya melalui email  di admin@babynme.com.my ataupun di talian 016-3855189. Saya sedia membantu anda.

Dapatkan juga info berkaitan kolostrum melalui artikel saya di Majalah MAMI & BABY isu MAC 2010 nanti.

Saya juga akan menganjurkan satu kelas asas penyusuan susu ibu pada 14 Mac 2010 di Hotel Singgahsana, Petaling jaya.

Salam Kasih,

PROGRAM PENYUSUAN SUSU IBU : KEMBALI KEPADA FITRAH

breastfeedbannergoldbg-Senawang

PROGRAM PENYUSUAN SUSU IBU : KEMBALI KEPADA FITRAH

TARIKH : 8 NOVEMBER 2009

MASA : 8.30 PAGI – 1.00 TENGAHARI

TEMPAT : 9-1 COCO DRIVE, TAMAN BANDAR SENAWANG, NEGERI SEMBILAN

PENDAFTARAN :
RM35/seorang,
RM60 untuk pasangan suami isteri
RM30/seorang untuk yang mendaftar sebelum 25 Oktober 2009

PENYERTAAN :
Ibu bapa yang mempunyai bayi yang menyusu.

Bakal ibu bapa.

Mereka yang menjaga bayi yang menyusu susu ibu.

Semua yang berminat.

HUBUNGI :
019-6548073 (Dr Faridah Idris)
019-6532973 (Shamsul Kamal Idris)
email : myzulfa@gmail.com

 Nota: Program ini bukan kelolaan Baby N Me. Baby N Me hanya menjadi medium untuk mewar-warkan program yang baik ini. Baby N Me tidak bertanggungjawab ke atas sebarang masalah yang timbul berkaitan Program ini.

Salam kasih,

Lagi di Fitnah

Salam Kasih,

Hari ni saya sedikit emosi kerana pagi saya dimulakan dengan perasaan geram sebab Qistina buat perangai semasa hendak ke nursery. Saya pergi ke pejabat dengan rasa kesal dan macam nak cuti la. Sebabnya bila Qistina buat perangai pagi tadi, saya dah marah dia. Saya kesal kerana saya gagal mengawal emosi dan mangsanya anak. Kena marah. Saya sebenarnya kalau boleh mengelak untuk memarahi anak tapi yerlah dalam kelam kabut hendak ke pejabat (hahaha, ini alasan jer ni), ter emo plak. Kesian Qistina. Rasa macam nak bawa balik Qistina dan duduk peluk dia seharian pulak..Terbayang-bayang muka dia sedih bila kena marah..teringat-ngatkan air matanya yang jatuh kat pipi tu..Kesian dia..

Kita tinggalkan la dulu cerita tu ekk. Ni saya nak buat penjelasan sedikit. Malam tadi saya menerima panggilan telefon bertanyakan soalan samada benar atau tidak saya memberikan susu formula kepada anak saya (thanks dear coz you bertanya terus pada I. Appriciate sangat).
Disini saya ingin menjelaskan kepada semua, yang saya mempunyai 2 anak permpuan. Yang sulung 3 tahun ++ dan yang kedua masih 9 bulan n going to be 10 months dalam masa terdekat. Ya, Anak sulung saya, Qistina memang sekarang ini minum susu formula kerana dia sudah 3 tahun ++. Sebelum ini saya menyusukan dia dengan SUSU SAYA selama 1 1/2 tahun. Anak kedua saya, Qaisara, sehingga kini masih lagi saya susukan dengan SUSU BADAN SAYA yakni SUSU IBU dan ditambah dengan solid food. Belum pernah saya dan suami cuba atau ingin memberi susu lain selain susu ibu. Walaupun saya sibuk dan sentiasa berada diluar rumah tanpa anak saya disisi, saya masih berpegang kepada penyusuan susu ibu. Suami, ibu saya, ayah saya, malah adik beradik saya serta keluarga mertua dan juga sedara mara saya juga faham dengan prinsip saya dalam penyusuan susu ibu dan tidak pernah ragu-ragu membantu saya dalam memberikan susu ibu kepada Qaisara.
Entah dimana silapnya, ada pula timbul cerita saya memberikan susu formula kepada anak saya. Adakah ini sebagai salah satu serangan peribadi untuk menjatuhkan nama baik saya dan juga BABY N ME? Ntah lah. Hairan.

Kalau masih tak percaya, boleh bertanya kepada pengasuh di Nursery anak saya . Boleh bertanya kepada mereka, samada saya memberikan susu ibu atau susu formula kepada Qaisara. Juga boleh tanya kepada kawan-kawan sepejabat saya, adakah saya masih memerah susu ibu dalam waktu pejabat. Cubalah tanya.. Ketika saya menjalani kursus dimana juga dan juga sewaktu bekerja diluar pejabat, saya juga masih memerah susu saya di mana juga yang sesuai untuk saya bekalkan kepada Qaisara. Kalau tak percaya cuba tanya pada kakitangan PUNB yang sesurau dengan saya masa saya memerah susu ibu untuk Qaisara(kalau saper ingat tarikhnya 7 & 8 Julai 2009). Stok susu juga masih ada dalam freezer..Ntah la kan, manusia ni..segala macam perangai dan niat..

Kepada yang ingin bersaing tetapi menggunakan taktik kotor, saya harap anda muhasabah diri kerana ingatlah yang Allah dah agih-agihkan rezeki tu sama rata. jadi tak perlu risau dengan persaingan.. Bersainglah dengan sihat..

Bila difikirkan kembali, saya rasa kelakar kerana siapalah saya ni.. Glamer idak, lawa idak, comey pun idak, banyak duit pun tidak apatah kaya, lagi idak..tapi masih ada yang rasa saya ni satu ancaman. Bagus jugakan sebab sekurang-kurangnya saya tahu, ada juga yang mengikuti perkembangan saya dalam diam dan saya dapat tahu kewujudan saya juga disedari oleh orang lain..hehehehe..

Bubye.. Breastfeeding is Bestfeed!!  

   Qaisara Breastfeeding Time at Alamanda Food Court

logo
Baby & Me Facebook Fan
Zatul Ramzi On Twitter



logo
I Can Teach My Child
Dila
Tags
Calender
September 2014
M T W T F S S
« Dec    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  
Disclaimer

1. Declaration of most of the articles are written and owned by blog owner based on the blog owner knowledges in lactation, breastfeeding and also based on personal experience. If you have any hesitation in any article or fact, please email blog owner
for confirmation or for correction. Please do not use all the articles without permission. Please email blog owner ; Zatul Hijanah Ramzi via zatul@babynme.com.my to do so.

2. Declaration of maybe some articles are copy from others website/blog. Blog owner; Zatul Hijanah Ramzi is not liable to legal action if the facts contained in the articles either taken from other blogs are wrong or miss fact.

3. Declaration of image(s) (exclude general picture from google and friends) are the personal property of the blog owner; Zatul Hijanah Ramzi.

4. Declaration of image usage including all family & personal's image(s) (exclude general picture from google) is strictly prohibited without the written consent of the blog owner; Zatul Hijanah Ramzi. Failing which may result in possible legal action against the involved party using the image.

5. Declaration of editing or removing the watermark on image(s) is strictly prohibited and automatically qualifies as breach of intellectual property of the blog owner; Zatul Hijanah Ramzi. Failing which may result in possible legal action against the involved party using the image.

6.Declaration if any inappropriate comments will not be approved or discarded at the discretion of the blog owner. Its a blog owner right to do so.