Archive for the ‘MOTIVASI’ Category

3 Rahsia Memekatkan Susu Ibu!

Assalamualaikum,
Lama rasanya tak menulis di blog ini. Kali ini saya ingin berkongsi 3 rahsia susu ibu yang pekat

A. kepekatan warna susu ibu berkaitan dengan cuaca.

1. cuaca panas
susu ibu akan keliharan cair kerana ianya mengandungi banyak air supaya menghilangkan dahaga bayi.

2. Cuaca sejuk
Susu ibu akan kelihatan lebih pekat kerana ia akan mengandungi lebih lemak. Keadaan ini membolehkan lemak-lemak tersebut memanaskan badan bayi.

B . Selain itu kepekatan susu ibu juga bergantung kepada kekerapan kita memerah/mengepam. Jika payudara dibiarkan terlalu lama melebihi 3 jam dan susu ibu tidak diperah keluar, susu ibu akan kelihatan lebih cair kerana kandungan air telah banyak dalam susu ibu.
Oleh itu pam la sekerap mungkin supaya susu ibu dapat kelihatan lebih pekat.

C. Susu ibu juga akan lebih pekat pada waktu tengah malam kerana pada waktu ini kandungan lemak dalam susu ibu lebih banyak berbanding waktu lain.

Harap info ini dapat membantu ibubapa, atuk nenek dan saudara mara lebih memahami mengenai susu ibu.

Terima kasih.

Salam kasih sayang daripada Kaunselor Laktasi anda.

Menulis perlu ada Jiwa!

Assalamualaikum,

Apa khabar hari ini? Hari ke 9 dalam tahun baru, ada apa apa yang baru dah diperolehi? Hutang baru ker? Hehehe..Rasanya ramai yang ada hutang baru, isteri baru, anak baru, somi baru, etc la yer tak?

Saja saya merepek di tengahari buta ni. Teringat seorang sahabat yang bergelar editor dan penulis dan juga novelis saya yang kenal, Nora Herni. Diam tak diam dah banyak buku kanak-kanak yang dihasilkan. Lupa plak, dia sememangnya bekerja dalam bidang ini, memang la dah banyak karyanya, kan? Tahniah awak!

Salah satu buku yang dihasilkan oleh Nora Herni

Sebenarnya menjadi penulis ini bukan perkara senang. Idea dan kreativiti diperlukan agar jalan cerita atau perkara yang ingin disampaikan itu menjadi superb dan seterusnya pembaca akan terus membaca sehingga ke noktah terakhir sesuatu naskah/karya.

Selain mencari isi, saya rasa mencari tajuk kepada cerita/artikel/novel atau saya juga katakan karya adalah sangat susah dan mencabar kerana ianya  penting untuk dijadikan daya penarik agar dapat menarik minat pembaca. Menulis ni sebenarnya perlu ada JIWA!

Bukan senang yer nak menjadi penulis dan menghasilkan sesuatu karya. Kena ada penyelidikkan fakta, perlu banyak membaca, olahan ayat dan sebagainya la. Jika bergambar, perlu dilihat dari segi hakmilik gambar tersebut. Perlu minta kebenaran dan keizinan daripada yang tuan punya. Secara bertulis ya bukan verbal approval sahaja. Esok-esok kena saman plak.

Kepada yang nak menulis, teruskan usaha. Tak kira la anda seorang penulis buku ilmiah, novel atau artikel mahupun blog sekali pun, anda antara orang yang berimaginasi tinggi dan sangat berbakat. Cuba tengok blog Red Mummy ni, tulis blog tapi dibayar lumayan tau.

Tidak salah rasanya untuk berangan-angan untuk melihat hasil tulisan anda diterbitkan. Saya juga dulu sering berangan-angan semasa zaman sekolah dan sewaktu usia 20an. Saya sering menulis cerpen dan sajak puitis dulu. Berangan je agar satu hari nanti hasil tulisan saya akan diterbitkan samada di dalam majalah ataupun bentuk buku. Daripada angan-angan itu, saya mencari jalan untuk hasil tulisan saya diterbitkan. Alhamdulillah, walaupun belum dalam bentuk buku, sudah hampir 3 tahun menulis dan mempunyai ruangan/kolum di sebuah majalah keibubapaan untuk saya berkarya/menulis di dalam majalah berbentuk ilmiah yang memberi banyak manfaat (saya rasa la) kepada ramai rakyat Malaysia (mudah-mudahan). Semoga satu hari nanti , akan terbit sebuah buku yang tertera nama penulisnya ialah Zatul Hijanah Ramzi. Sapa tahu, kan?

Tulisan pertama saya yang diterbitkan

Ruangan Soal Jawab Laktasi kendalian saya

Kepada Nora Herni, tahniah di atas buku-buku hasil tulisan anda. Nak tulis buku kanak-kanak lagi susah sebab nak imagine cam budak-budak padahal kita dah tua bangka dah. Herni, nanti nak pi beli pas ni! Tolong turunkan tandatangan yer!

Salam kasih,

Jangan Asyik Prasangka. Tanyalah!

Assalamualaikum,

Kehidupan kita ni adakalanya turun  naik. Adamasa macam menurun dan merundum, ada masanya menaik. Masa tengah naik jangan sombong dan meninggi hidung. Nanti bila masa kehidupan kita di tahap menurun suhunya, tak ada pulak orang nak tolong..

Kadangkala dalam kehidupan kita ni, especially orang melayu kita ni lebih banyak suka buat tanggapan dan anggapan sendiri. Nak Tanya takut. Kononya tak nak kecikkan hati orang yang kita tengah salah anggap tu. Tapi kalau kita tanya samada betul atau tidak perkara yang kita anggap betul tu pada si Polan yang kita duk syak wasangka tu,kan senang. Terjawab semua persoalan. Macam mana kalau kita dok anggap jer da pas tu jatuh hukuman sendiri, Tup tup anggapan kita pada si polan tu sebenarnya salah. Huh dosa korang…

Hidup di muka bumi ALLAH ni, kita tak boleh nak berseorangan. Asyik fikir diri sendiri sahaja. Hidup ini juga tidak akan gembira selalu.Ada masa suka, ada masa duka. Tapi ingat, setiap ujian kegembiraan atau kedukaan yang Allah beri itu, adalah petanda Allah masih sayang pada kita. Samada kita sedar dengan tidak sahaja.

Semoga kita akan dapat beroleh keberkatan dari Allah sepanjang kehidupan pinjaman kita di muka bumi Allah ini.

Mood:  Sunyi!

Salam kasih,

 

 

 

logo
Baby & Me Facebook Fan
Zatul Ramzi On Twitter



logo
I Can Teach My Child
Dila
Tags
Calender
July 2017
M T W T F S S
« Mar    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  
Disclaimer

1. Declaration of most of the articles are written and owned by blog owner based on the blog owner knowledges in lactation, breastfeeding and also based on personal experience. If you have any hesitation in any article or fact, please email blog owner
for confirmation or for correction. Please do not use all the articles without permission. Please email blog owner ; Zatul Hijanah Ramzi via zatul@babynme.com.my to do so.

2. Declaration of maybe some articles are copy from others website/blog. Blog owner; Zatul Hijanah Ramzi is not liable to legal action if the facts contained in the articles either taken from other blogs are wrong or miss fact.

3. Declaration of image(s) (exclude general picture from google and friends) are the personal property of the blog owner; Zatul Hijanah Ramzi.

4. Declaration of image usage including all family & personal's image(s) (exclude general picture from google) is strictly prohibited without the written consent of the blog owner; Zatul Hijanah Ramzi. Failing which may result in possible legal action against the involved party using the image.

5. Declaration of editing or removing the watermark on image(s) is strictly prohibited and automatically qualifies as breach of intellectual property of the blog owner; Zatul Hijanah Ramzi. Failing which may result in possible legal action against the involved party using the image.

6.Declaration if any inappropriate comments will not be approved or discarded at the discretion of the blog owner. Its a blog owner right to do so.